Tuesday 4 February 2014

Masalah RPM fluctuated

Masalah:

Waktu pagi/subuh kalau NORMAL, kebiasaannya bila start enjin, RPM akan naik hingga 2.5k (bertujuan untuk memanaskan enjin),,,dan RPM akan turun slow2 sehinggalah jarum RPM menuju 1.2k dan maintain di situ..tapi masalah sekarang ini, walaupun waktu subuh, RPM tunjuk dekat jarum 1k je...kadang2 dia turun hampir mencecah 0..dan kadang2 naik balik..jarum RPM jadi tak menentu (FLUCTUATED)..dan kadang-kadang bila naik turun naik turun,,, TUPPPP terus mati enjin




Solution #1:

Aku punya la research di internet (google dan sebagainya)...akhirnya aku mendapati Contact Breaker Point (selalunya orang panggil contact point je) yang rosak,,,dan perlu ditukar baru....so aku apa lagi, aku beli contact point kat kedai....RM10 je harganya...dan aku call member aku yang boleh la sikit-sikit repair kereta....aku call dia suruh tukar aku punya contact point..aku tahu contact point tu ada dalam distributor..tapi aku tak tahu caranya macam mana nak tukar..kan takut tersilap, habis rosak satu enjin..so aku mintak lah dia tolong tukarkan...

sewaktu dia tukarkan tu, ada satu benda yang aku tak suka dengan apa yg dia buat....dia tukar,, tapi dia tak ukur GAP antara point tu...sebab aku tengok dalam internet GAP dia tak boleh luas sangat..dan tak boleh rapat sangat...jaraknya adalah 0.5mm ...

so member aku ni, main hentam je..tapi last2 aku bagitahu jugak tolong buat 0.5mm lah pasal aku cakap kat dia aku tanya member aku gap dia kena 0.5mm ....so dia pun main agak2 je (spatutnya kena guna blade measure,,aku pun dah lupa ntah betol ke tak nama alat tu)...so dia cakap "yang ni lebih kurang 0.8mm..bolehla  ni"......so dia pasang semua,,,,,,,,aku start enjin...................fuhhhhhhhhhhhhhh

menjadi BEB....haha...terus setel masalah aku.....

tapi 2 minggu selepas tu, masalah yang sama muncul kembali........

so sekarang ini aku tengah lagi mencari asbab mengapa jadi begini....
hurrmmmm


>>>>> KLIK DI SINI untuk Sambungan <<<<<

No comments:

Post a Comment